Innovationsslangen



Innovationsslangen er en model og en innovationsproces, der sikre brugerindsigt og involvering i udviklingsprocessen. Modellen består af disse 5 faser:

(Biegel 2009, s. 7)
(Biegel 2009, s. 7)

Fase 1 - Forventningsafklaring:
Målet med fase 1 er at afdække ambitionsniveauet.
Der er fokus på hvilke områder, der skal arbejdes med og på hvilke områder, der skal sættes ind.

Fase 2 - Research:
Vi undersøger hvad brugerens uudtalte behov er. Det giver nye indsigter om brugerens behov, hvilket skaber et unikt grundlag for innovation. I denne fase arbejder man med interviews, observationer mm.

Fase 3 - Kategorisering og Analyse:
Alle input fra research fasen analyseres og kategoriseres. Der skabes centrale mønstre ud fra research materialet, som er udgangspunkt for, at man kan skabe innovation.

Fase 4 - Konceptudvikling og Design:
Det er en kreativ fase, der tager udgangspunkt i de udvalgte og navngivne mønstre.
Man kommer med nogle ideer og koncepter, der matcher brugerens uudtalte behov.

Fase 5 - Prototyping og Test:
Før ideerne kan implementeres bygges prototyperne, som testes (Biegel 2009, s. 4-11).


Vores innovationsproces 

Fase 1:
Vi har udarbejdet en samarbejdsaftale og afstemt vores ambitionsniveau, i forhold til forventninger i karakter og arbejdsindsats. I starten manglede vi informationer omkring borgeren i casen og havde en lang periode hvor vi ikke vidste hvilke problem vi skulle sætte fokus på. Efter møde med vores kliniske vejleder følte vi at vi manglede viden omkring demens og gik dertil til research fasen. 

Fase 2: 
Vi lånte en masse bøger om demens og lavede masser af hjemmearbejde i form af læsning og internetsøgning. Derudover skulle vi have noget viden om frakturer og knoglernes opbygning. Efter samtale med den SSA der kommer ved borgeren, finder vi ud af at borgeren ikke er udredt for demens, og ringer til vejleder. Vi finder sammen ud af at vi ikke vil beskæftige os med problematikken omkring demens. Derfor går vi igen tilbage i fase 1.

Tilbage i fase 1:
Den nye information om borgeren har givet os et nyt blik på casen og vi vælger således at have fokus på de gentagende fald og de konsekvenser det har haft for borgeren. 

Fase 2: 
Vi skal igen ud og anskaffes os en masse viden, idet vi ikke kender noget til problematikken omkring fald. Vi finder  hurtigt ud af at der er meget viden på området, men har ikke indtryk af at viden er udbredt blandt de fagprofessionelle eller er blevet brugt aktivt ved Gerda. Efter en bred research, ville vi ud og se om nogle interviews kunne underbygge denne teori. 

Fase 3: 
Nu har vi den fornødne viden til at kunne analysere Gerda's situation ud fra teorier og se hvor der kan sættes ind og ske forbedring. 

Fase 4: 
Vi har overvejet forskellige innovative løsningsforslag, men har valgt at sætte ind på det forebyggende på samfundsniveau og vil komme med et konkret løsningsforslag til Gerda's situation.
Vi ser det største problem, som værende manglende viden hos de SSA'er og SSH'er der kommer ud til borgerne i hjemmet. Derfor er vores innovative løsningsforslag et E-learnings kursus primært for SSA'er og SSH'er. Dette kursus skal indeholde læring om risikofaktorer, tidlig opsporing samt viden om faldforebyggelse og vejledning til hvordan man kan arbejde tværfagligt i forhold til kompetance- og ansvarsområde. Målet er at man på et tidligt stadie kan forhindre fald og gentagende fald.

Vi havde desuden overvejdet disse innovative løsningsforslag, som vi ikke har valgt at arbejde videre med, grundet begrænset tid og syntes at det valgte løsningsforslag er mest relevant i forhold til casen:
  • Obligatorisk sundhedstjek ved praktiserende læge hvert andet år efter man er fyldt 65.
    • pjece 
    • tilbud om inddragelse af pårørende 
  • Opmærksomhed på problemet blandt befolkningen
    • kampagne 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar